Balkáni közlekedés, alapok: pipa. Azt is könnyű megszokni, hogy (népszerű nevén) jobbra kisívben fordulni minden körülmények között szokás (bár azt nem tudjuk, a vonatkozó szabály hogy rendelkezik...). Még akkor is, ha épp piros a lámpa. Gyalogosként ezt gyorsan megtanulja az ember: autós pajtásaink előszeretettel ijesztenek rá 50-es tempóban a zöld jelzés mellett/okán a zebrán csámborgókra.
Az egyértelműség és a forgalom gyorsítása érdekében gyakorta támogatják ezt a tevékenységet a nálunk is ismert kiegészítő zölddel. Ez így jól is van. Mondjuk az, hogy közben átmész egy zebrán, ahol szintén zöld, csak a gyalogosnak, a mi szabályaink szerint már kevésbé oké.
A szabály tehát egyértelmű és megszokható. De hogy szórakoztató is legyen, figyelmetekbe ajánlom az alábbi nyalánkságot:
A kép mai, ez Szkopje egy utcája 2011-ben. De mit is látunk valójában?
- A helyszín egy kétirányú kisutca, ami egy nagy, egyirányú főútra nyílik. Következmény: egyetlen irányba, jobbra lehet kifordulni, jogosan.
- Erre tábla és felfestés is figyelmezteti az egyszeri autóst.
- A biztonság kedvéért van lámpa is, hiszen a keresztút nagyforgalmú, háromsávos.
- Valaki azonban mégis úgy gondolta, jól jöhet egy kiegészítő kanyarodólámpa arra az esetre, ha mégis ki szeretnél fordulni, amíg alapvetően piros van. Így tehát amikor piros a lámpa (mint most), akkor ég a kieg. Ha viszont zöld, akkor telizöld. Olyat azonban még nem láttam, hogy valamelyik ne égne...
Lehetséges magyarázatok:
- A kiegészítő zöld itt arra utal, hogy nézz körül jobban, jöhet busz és gyalogos is, de alapvetően mehetsz. Mint bármikor, lámpa nélkül is.
- Kinn felejtették egy korábbi, jóval korábbi tereprendezés során.
- Valójában fogalmuk sincs, mi mire való.
- Valaki buzgómócsing volt.
- Jelentősen különbözik az ő KRESZ-ük a miénktől és egyszerűen tudatlan vagyok...
Azért egészséges emberben szinte azonnal felmerül a kérdés, hogy ha ki lehet fordulni bármikor, akkor vajon minek az egész... úgy megkérdezném a tervezőt!
Utolsó kommentek